Powered by Blogger.

Wednesday, September 7, 2011

Takdir Penentu Segala

Kegembiraan aku dan suami menyambut kelahiran farish tiba-tiba diragut pergi. Perkhabaran yang di sampai kan oleh doctor menngenai keadaan farish betul2 membuat aku hilang arah. Aku tak tahu sama ada semua itu benar atau aku mimpi. Tapi semuanya adalah takdir yang amat berat untuk aku terima. Berat sungguh dugaan untuk aku dan suami.
Menurut doctor farish terpaksa di masuk kan ke NICU kerana farish dilahirkan tanpa lubang dubur. Aku tak tau apa harus aku buat. Aku hanya menangis dan terus menangis. Suami aku hanya mampu suruh aku bersabar. Suami aku mengiringi farish ke NICU dan aku di transfer ke wad tanpa farish disisi. Owh betapa aku sedih nya masa tu...tambah lagi bila dengar tangisan bayi lain. Aku tertekan...sgt2 tertekan. Semalam aku tak dpt tidur dan hanya menangis.
Kadang2 terpikir...apa dosa aku sampai Allah duga aku mcm ni sekali. ...air mata ni tak leh stop kuar pun..tiap kali teringat mesti aku nangis. Dan aku terpikir mcmana nk bgtau mak aku? Dpt ke dia terima kenyataan cucu dari ank perempuan dia lahir tak normal? Seriously aku blur...aku tak tau nk buat per...
Pagi esoknya pukul 730 am,hubby aku dtg wad and bwk aku turun ke NICU. Aku nk tgk farish. Betapa hancur luluhnya hati aku bila aku tgk wayar2 berselirat kat bdn dia....tapi aku cuba kuatkan semangat...aku bercakap2 ngan farish...
“ Farish ...ibu dtg tgk farish ni. Farish bukak la mata...ibu tau farish dgr suara ibu kan? Farish kene kuat tau...farish mesti bleh sht...ibu ngan ayh doa kan farish cepat sht dan bleh balik umah kita...”
Walaupun farish tak bg respond pape tp aku tau dia dgr...Cuma aku tak dibenarkan sentuh dia. Bimbang kuman or bacteria yg ada kat aku ni terkena kat farish. Airmata aku tak dpt nk tahan2 ....aku tau aku belum cukup kuat nk terima sume ni. Aku masih dan terus berharap agar Allah bg kekuatan tuk aku dan suami untuk hadapi sume ni.
Kerana aku belum cukup kuat lagi aku sampai tak nk jwb call,msg,bbm or fb...tak sanggup aku nk cite pasal farish. Aku dlm proses nk mencari kekuatan diri so aku tak nk sbb kn bercerita pasal farish aku tambah lemah...sampai kan kak dee yg bgtau aku dia dh otw ke serdang pun aku ckp aku tak ready nk jumpa sape2....seriusly aku rs bersalah tp aku terpaksa. Org yg bleh aku jumpa hanya lah family aku jer.
Farish akan di transfer ke HKL untuk tindakan lanjut...dan menurut doctor if there is no other complication farish akan di operate on the spot...so aku agak lega bile doctor bgtau camtu...at least ada sinar harapan untuk aku lihat farish sihat...sebenarnya tak semua tau pasal keadaan farish yg sebenar. Yang tau pun family, kak dee and boss aku and hubby.
Bukan aku tak kasi org dtg lawat aku tp aku piker tak de guna pun....bukan dpt tgk farish pun sbb hanya parents yang dibenarkan masuk kat nicu tu...so no point org dtg just dpt tgk aku kn? Sah2 org dtg nk tgk both aku n farish...g pun aku tak nk org dtg then ble dgr citer farish then trus sedih n nangis2...aku lagi sedih and akan nangis...so mcm mana aku nk kuat?
Aku discharge on 30 july ...tp before balik aku jenguk farish dulu. Sebak hati ble kenangkan farish terpaksa tinggal kat nicu tu...
“farish...ibu balik dulu tau...esok ibu dtg tgk farish ye...bukan ibu sengaja nk tinggal farish tp farish tak sht...ibu syg farish tau...farish kene kuat supaya cepat sht pastu leh balik umah ngan ibu dah ayah ye...”
Dalam kesayuan hat ink tinggal kan farish..doktor pulak nk jumpe the hati aku terdedik...ada masalah lg ker? Betul mcm org ckp....hati ibu slalunya betul...farish ada komplikasi lain yang agak serius . ya ALLAH....anak aku...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.