Powered by Blogger.

Wednesday, September 7, 2011

Farish pergi tinggal kan ibu....

hari tu tak tau la nape aku dan hubby pnt sgt...pagi tu ptt hubby aku nk keje tp tak jd gak...selalu awl pg kami dh ke ppum tp hari tu kul 10 am masih kat umah...bila dpt call dari hospital kteorg relaks jer lagi walaupun sebenarnya doktor yang nk jumpa.

kul 11 kami sampai kat ppum. bila sampai kat picu kami terkejut sbb terlalu ramai yang berkumpul kat farish. hati mula tak sedapp...pe dah jd kat anak aku? nurse suruh kami tggu kat luar sbb doktor ngah rawat farish. so kami tggu kat luar...

" ayg...kalau pape jd kat farish..kita redho k...abg tak nk dia tersiksa.."

hati aku tambah tak sedap bila hubby aku ckp cmtu. dalam hati ni ada rs terkilan sket sbb nape hubby aku putus asa sedangkan tak tau farish tu cmne lagi. tapi aku pikir balik..ada btlnya kate hubby aku tu...kne redho tp mampukah aku? mampu ke aku nk tgk ank aku pergi? ank yg aku kandung..yg aku lahir tu pg dulu dari aku?...

then tak lama pastu,nurse panggil kata doktor nak jumpa. aku dan hubby masuk kat satu bilik cm discussion room. nurse ttp pintu dan aku tgk muka doktor tu lain macam jer...then baru dia bgtau keadaan farish...farish dh critikal tp diaorg still cuba support dengan 4 jenis ubat yang kuat. diaorg akan pantau sama ada farish bg respon kat ubat tu atau pun tidak...ubat tu actually nk support jantung farish yang dah makin lemak. the worst part ble doktor bgtau buah pinggang farish pun dh stop berfungsi,farish dah tak kencing since subuh td..the paru2 ada jangkitan...cuma doktorr harap kami bersabar atas segala kemungkinan yg akan berlaku.

aku hilang arah...aku tak mampu buat pape lagi dh...hanya air mata yg berbicara...hubby n nurse serta doktor cuba tenangkan aku. tp air mata ni tak kan berhentti mengalir...mulut aku pun seakan kelu tuk berbicara...doktor suruh kami tgk farish..

aku panggil farish..dia bkk mata dan tgk aku dan hubby...sedih aku tgk dia...bdn dia dh lemak..muka dh pucat...tak sanggup aku nk tgk tp dia ank aku...aku nk tgk dia sebelum dia pergi tinggal kan aku.

bila doktor dh bgtau farish critikal aku bgtau bos aku keadaan sebenar dan hubby aku bgtau officemate dia. walaupun berat nk jumpa sesape tp aku relakan org dtg tgk farish buat kali terakhir...dan mereka sume byk bg kata semangat kat aku dan hubby..tapi berat mata memandang,berat lagi bahu memikul.

family sume dh dibgtau..tok dan opah farish pun akan dtg. dan bile doktor pakar dtg ke picu kami sekali lagi dipanggil. aku masa tu seperti dh bersedia nk terima apa juga kenyataan. doktor ong bgtau diaorg dh usaha untuk selamatkn farish tp farish tak bg pape tindak balas pada ubat yg diaorg masukkan, keadaannya sgt kritikal dan jantung nya bleh berhenti ble2 masa jer..oh tuhan...aku sangka aku kuat untuk terima berita itu tp aku gagal jugak,....

tok,opah n paklong farish sampai kat ppum.waktu tu aku dah tak mampu nk ckp per lagi cuma bgtau pe yg doktor bgtau td. pe lagi yg mampu kami buat? hanya mampu berdoa. aku teringat kata2 aku pada kak dee ms dia dtg jenguk farish td...aku kate aku doa kalau Allah syg kan dia..aku redho. bukan aku tak syg farish tp aku tak nk dia sakit. ank sekecil dia dh di duga dengan mcm2 penyakit...biar pun hati sedih tp aku rs itu yg terbaik.

tepat kul 10.55 pm...nurse kelam kabut panggil kami masuk. aku tgk kat katil farish ramai nurse n doktor. aku disuruh pegang kaki farish. jantung farish dah berhenti,,aku sebak..tgk saat akhir dia,,tambah sayu ble dia sempat renung aku dn hubby..dan doktor bkk sume wayar2 yg ada kat badan farish...ms tu aku hanya dapat renung jasad kaku farish. aku peluk jasad kaku farish untuk kali terahir...akhirnya farish tinggal kan kami..dia hanya tinggal kan kenangan untuk kami kenang dia sebagai ank,abglong dan hero kami...

walau pape pun farish tetap dekat di hati ibu dan ayah biar pun kita terpisah jauh sayang...al- fatihah buat ankku farish...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.